Arcona Property Fund N.V. rondt taxatie af en verwerkt belastinglatenties

20 februari 2024

Arcona Property Fund N.V. een beursgenoteerd fonds dat investeert in commercieel vastgoed in Centraal-Europa – heeft de waarde van de vastgoedportefeuille ten opzichte van eind 2022 zien toenemen met EUR 1,55 miljoen tot een totaal van EUR 79,0 miljoen. Deze waarde is vastgesteld door externe taxateurs waarbij de wisselkoerseffecten voor vergelijkingsdoeleinden niet zijn meegenomen. In navolging van het besluit van de BAVA om een significant deel van het vastgoed te verkopen, heeft het management besloten de volledige nominale waarde van de belastinglatenties in de berekening van de intrinsieke waarde (IW) op te nemen.

Waarde vastgoedportefeuille

Per 31 december 2023 laat het Poolse vastgoed, bestaande uit tien winkelcentra en één kantoorgebouw, een waardestijging van 1,4% zien. De waarde van de drie Tsjechische kantoorgebouwen stijgt met 4,3%, de waarde van de twee Slowaakse kantoorgebouwen met 0,5% en de waarde van het Bulgaarse vastgoed met 34,8%. De waarde van het vastgoed in Roemenië daalt met 1,8%.

Volledige verwerking nominale waarde belastinglatenties

In overeenstemming met het Monetisation Process and Incentive Plan, dat tijdens de BAVA op 20 december 2023 is goedgekeurd, resulteert de (voorgenomen) verkoop van vastgoed op basis van best practices tot het omzetten van latente naar directe belastingverplichtingen, wat leidt tot een lagere IW per aandeel. De herziene berekeningsmethode voor de IW houdt nu rekening met de volledige nominale waarde van belastinglatenties. Dit in tegenstelling tot in de vorige boekjaren toegepaste methode, waarbij slechts vijftig procent van de geschatte contante waarde van toekomstige belastingverplichtingen werd meegenomen.

Door de herwaardering en de gewijzigde berekeningssystematiek voor belastinglatenties bedraagt de voorlopige IW per aandeel EUR 10,97. De definitieve IW wordt in april gepubliceerd na vaststelling van de door de accountant gecontroleerde jaarcijfers.

Arcona Property Fund N.V. rondt taxatie af en verwerkt belastinglatenties
20 februari 2024